motivatie, scoala si familie

3 ingrediente pentru performanțe școlare optime

Articolul de față este rezultatul a două element:
– o serie de interviuri pe tema performanței școlare cu profesori de liceu
– propriile observații din practica de coaching cu tineri
Reducând la 3 ingredientele principale pentru performanțe școlare optime în liceu, acestea sunt:
– mediul,
– școala (relația elev-profesor)
– valorile și motivațiile tânărului.

Mediul
Mediul este reprezentat de familie și locurile fizice în care trăim. Cât timp mediul oferă suport și încredere, tânărul are ocazia să își îndrepte natural atenția și către celelalte arii din viața sa (prieteni, pasiuni, școală).

Un mediu optim este unul construit. Dacă, în mare măsură, cei care creează acest spațiu sunt parinții, asta nu înseamnă că tinerii nu au rolul lor în această relație. Rol care curpinde atât beneficii cât și responsabilități (respect, sarcini în casă, etc).

O relație dureroasă cu mediul afectează tânărul. În funcție de reacția tânărului de luptă sau fugă, performanțele școlare vor scadea mai puțin sau mai mult.

Școala și relația profesor-elev
În cadrul școlii, interesul și atenția tânărului pot fi influențate de cadrele didactice. Adesea pasiunea și pregatirea profesorilor sunt suficiente pentru a inspira tânărul sa fie curios la ore. Dar, ca și în cazul relației cu mediul și aici tânărul are un rol care ideal este să fie unul activ.

O relație tensionată cu școala semnalizează că este nevoie să acționăm pentru detensionare și optimizare. Așteptarea oricarei părți implicate ca situația să se schimbe de la sine îngreunează procesul. În locul atitudinii “cine este vinovat”, util este să ne îndreptăm spre soluții. Identificarea situației actuale, stabilirea situației dorite și acțiiunile concrete sunt calea cea mai scurtă pentru soluționare.

Valorile si motivațiile tânărului
Dacă celelalte două ingrediente sunt compuse din relația tânărului cu exteriorul (tânăr-mediu și tânăr-școală), valorile sunt apanajul relației tânărului cu el însuși.

Conștientizarea valorilor proprii ne pune în contact cu importanța nevoilor și aspirațiilor noastre.

Simplu spus: când știi ce vrei și de ce este important pentru tine ai șanse mari de reușită.

Ceea ce face diferența care face diferența este percepția tânărului asupra relației lui cu aceste domenii. Astfel că, înainte să presupunem care este mediul sau școala ideală, este util să îi încurajăm să descopere care sunt nevoile, aspirațiile și valorile lor. Este util pentru ca din ele reies motivațiile.

Oricât de bun sau nepotrivit considerăm ca este mediul sau școala, în final motivația adolescentului rămâne sursa esențială pentru a înfrunta eventualele obstacole.

În loc de concluzie
Dacă mediul este oferit de societate și de părinți în mare măsură,
Dacă relația elev-profesor se construiește,
Valorile tânărului sunt intrinseci.

De aceea este ideal ca în orientarea profesională să se dedice timp pentru a descoperi care sunt valorile și pasiunile tânărului. O dată acestea identificate și puse în contact cu nevoile și aspirațiile, devin o sursă inepuizabilă pentru îndeplinirea obiectivelor profesionale și personale.

În perioada martie-mai 2017 desfășor o campanie de promovare a coachingului în liceele constănțene.
Ești profesor sau elev și vrei sa beneficiezi de o ora de dezvoltare personală?
Află mai multe despre campanie

aici


Mai jos gasiți un infografic cu sinteza articolului pe care l-ați citit.

Dacă găsiți că va fi utilă informația și altora, vă rog să distribuiți articolul.

infografic performante scolare


Află despre campania de promovare a coachingului

aici

Mirel Jozsa

Mirel Jozsa

În calitate de Coach NLP, Mirel oferă suport celor care vor să înlăture obstacolele din calea lor, ca să își trăiască viața pe care și-o doresc. Este Coach NLP acreditat de ICI (Asociația Internațională a Institutelor de Coaching) și Society of NLP.
Descoperă mai multe despre Mirel aici.
Mirel Jozsa

Ultimele postari ale lui Mirel Jozsa (vezi toate)