cum sa scapi de relatiile toxice si sa iti imbunatatesti performantele scolare

Cum să scapi de învățatul forțat și de relațiile toxice – Studiu de caz

Alex este elev în cadrul unui liceu constănțean. El a reușit prin coaching să își îmbunătățească performațele școlare, să scadă durata timpului petrecut cu studiul materiilor pe care „trebuie” să le învețe, să spună stop unei relații toxice și să crească calitatea timpului petrecut cu persoanele dragi lui.

Uneori când problemele noastre au intensitate mică sau intensitatea crește treptat în timp, avem tendința să nu căutăm activ soluții. Și de fiecare dată când realizăm că nu avem soluție la problema care reapare, ne cufundăm tot mai mult în neputință. Iar cum neputința are tendința să influențeze negativ și celelalte arii ale vieții ajungem să ne auzim spunând lucruri precum ”nu știu ce să mai fac”.

Ca orice elev, Alex are materii preferate și materii mai puțin preferate la școală. Iată cum își rezuma problema pe care voia să o rezolve:

– În ultimii ani îmi este tot mai greu să învăț la materiile care nu-mi plac. Cu cât mă gândesc mai mult la ce vreau să fac dupa liceu, îmi dau seama că materiile care oricum nu-mi plac, nici nu-mi servesc pe viitor. Partea proastă este că la biologie chiar trebuie să învăț pentru BAC.

În timp ce vorbea despre planurile sale de viitor (facultate, carieră, familie) vocea era relaxată, iar postura corporală inspira încredere. În schimb, când vorbea despre faptul că trebuie să învățe o materie care nu-i place, vocea era vlăguită și ofta.

– Am încercat să-mi spun că pot, că trebuie sa învăț la biologie. N-a mers pentru mult timp. Este neplăcut să fiu încordat. Parcă mă lupt cu mine. Dacă mai pun și: ”trebuie să înveți”, venit din partea profesorilor și a părinților devin nervos.

Dacă planurile de viitor păreau conturate, nu la fel stăteau lucrurile în privința învățatului la biologie. Cum o notă maximă și la aceasta probă de BAC îi maximizau șansele să își îndeplinească planurile, și cum încercările de a-și îmbunătății performanțele școlare nu au dat roade, Alex a ales ca ultimă soluție coachingul. Auzise că în coaching este vorba despre a-ți găsi propriile soluții și nu despre a primi sfaturi, consiliere.

Cum reușești să nu reușești?

– Dacă nu am o stare bună când mă apuc de învățat, pot să tocesc oricât pentru că nu rețin mare lucru.
– Când se întâmplă să nu ai o stare bună, să tocești și să nu reți mare lucru? – întreb eu.
– Când trebuie să învăț la biologie. … în special.
– Și cum faci asta?
Se încruntă ușor la mine și întreabă: Cum fac ce?
– Cum faci să nu ai o stare bună? Care sunt pașii, ce faci ca să nu ai o stare bună?

După o pauză scurtă, a început să povestească ce se întâmplă pas cu pas, ce își spune în gând înainte să înceapă, pe ce ton și cum starea de neplăcere se intensifica.

– Când știu că am de învățat îmi spun în gând: hai… trebuie să înveți. – în timp ce spunea asta umerii îi cădeau în față ca și cum era forțat să care o greutate, iar vocea îi era influențată de fața îmbufnată.
– A cui este vocea pe care o auzi în gând?
– A parinților…
– De la 1 la 10 cât de placută este starea ta înainte să înveți la biologie?
– 3-4 – răspunde el.

După ce am elicitat întreaga strategie folosită pentru a nu reuși, am trecut la elicitarea unei strategii de succes pe care deja o folosește.

Cum reușești să reușești?

– Când înveți cu plăcere și reții cu usurință, ce faci înainte și în timp ce înveți?
– A! Păi este simplu. – îmi spune voios. Mai întâi îmi spun în gând vreo 30 secunde: Hai că poți! Hai că poți! Apoi îmi aranjez biroul cu cărțile, caietele, creionul.
– A cui este vocea?
– A mea.
– De la 1 la 10 cât de placută este starea ta în aceasta situație?
– 8-9 – raspunde el în timp ce un zâmbet larg se instala pe fața lui.
– Ce se întamplă dacă îți dai voie să folosești strategia de succes și atunci când înveți la biologie?
Ochiii au început să se plimbe dintr-o parte în alta. După o pauză de câteva secunde spune:
– Vreau să fac asta. Vreau să folosesc strategia asta și când învăț la biologie. Sunt curios cum o să fie.

Identificarea propriei strategii de succes pe care o folosim deja și utilizarea ei și în alte situații este una dintre cele mai eficiente modalitați de optimizare și creștere a performanțelor.

Alex și-a facut planul cu ce vrea să facă diferit după această ședința și am stabilit împreună data următoarei ședințe. Pe parcursul acestei ședințe Alex a adus în discuție și faptul că este nemulțumit de relațiile sale cu părinții, prietenul cel mai bun și prietena lui. Așa că a ales să lucrăm aceste lucruri în următoarea ședințe.

Cum a mers

Cnd ne-am revăzut Alex descria schimbările și efectele astfel:
– Reușesc să mă liniștesc mai repede și să scap de stările neplăcute când învăț. Acum simt că acumulez când învăț la biologie și petrec mai puțin timp decât înainte.
– Ce altceva mai câștigi când reușești să înveți la biologie într-un timp mai scurt? – întreb eu.
– Timp pe care îl petrec cu prietenii… (schițeaza un zâmbet ”vinovat” și continuă) …și să ma joc.

După ce am vorbit despre ce a reușit să schimbe, am continuat cu obiectivul său de a-și îmbunătății relațiile cu ceilalți.
– Care este situația actuală?
– Cel mai neplăcut în acest moment este că relația cu prietena mea nu merge. Simt că nu avem de ce să continuăm, însă nu reușesc să rup relația. Îmi este milă că o să o rănesc și tot amân.
Cu ai mei… Nu mai petrecem timp împreună și parcă suntem mai distanți… sau eu sunt mai distant. Nu știu exact… însă și atunci când se întâmplă să mă încurajeze sau să mă laude, în loc să mă simt bine mă înfuri. Am încercat să mă calmez cand sunt în preajma lor… însă nu ține mult până mă înfuri.
Iar cu prietenul cel mai bun… parcă nu reușesc să îi mai ascult problemele. Mă enervează că nu reușesc să îl ajut să își rezolve probleme. Îmi vine să îl bat că nu face nimic concret să își rezolve problemele.

A continuat să descrie care este situația neplăcută concluzionând cu:
– Simt că pilonii aștia (relațiile menționate) … fundația asta nu este stabilă.

Pentru că întreaga situație problematică a sintetizat-o într-o singură metaforă și cum metafora este o poartă către procese inconștiente multiple și complexe, i-am propus să facem schimbările direct la nivelul propriei metafore. Și-a ridicat privirea și cu un ton curios în voce a acceptat. Dacă am fi ales să abordăm fiecare relație ca pe un obiectiv separat, ignorând metafora, totul s-ar fi întins pe un număr mai mare de ședințe. Însă pentru că Alex și-a ridicat singur mingea la fileu, ne-am concentrat pe metaforă.

Fundația armoniei

– Cum arată pilonii aștia… fundația asta care nu este stabilă? – îl intreb eu.
– Parcă se fărâmițează… în unele locuri mai are puțin și devine nisip. Stă să se duca într-o parte.

A continuat să descrie fundația incluzând detalii precum dimensiunea fundației, densitate, unde se află.
Când a terminat cu descrierea fundației, l-am invitat să spună cum vrea să arate fundația care îi inspiră stabilitate. În scurt timp a descris noua fundație cu noile date tehnice (suprafață, adâncime, textură, densitate, pământul dimprejur) ca un arhitect înnăscut.

Și pentru că în coaching este vorba despre potențial, l-am provocat să vorbească despre funcția acestei fundație. Nu a durat mult să povestească despre casa pe care o construiește, gradina, distanța și relația dintre casa lui și celelalte case. Cu fiecare detaliu despre casă și despre relațiile dintre elemente, fața lui Alex se relaxa tot mai mult.

– Mă face să mă simt bine, sigur pe mine. Îmi place cum este acum (făcând referire la metaforă).

Și așa a decurs a doua ședință.

Cum a mers II

– Ei? Cum merg lucrurile? – întreb eu curios la începutul celei de-a treia ședințe.
– Chiar îmi plac ședințele noastre. Mă simt mai bine. Îmi place că mi-am organizat gândurile.
Continui să învăț la biologie și simt cum acumulez.
Cumva s-a schimbat relația cu parinții… petrecem din nou timp de calitate împreună.
Reușesc să nu mă mai simt responsabil pentru problemele prietenului meu. Însă simt că relația a devenit mai bună, mai apropiată.
Și (punctând momentul precum bătaie tobelor): M-am despărțit de prietena mea. Acum mă simt mult mai bine cu mine. Voiam să fac asta de ceva timp și simțeam că îmi afecta la școala.
– Și cum te simți acum fără prietenă? – încerc eu să verific dacă este vreo durere, vreo urmă de neasumare în decizia despărțirii de prietena lui.
Fără să pară pus în dificultate, fiind relaxat dar ferm spune:
– În momentul ăsta vreau să mă concentrez pe școală, să pun bazele carierei mele. O să vină și vremea iubitei… însă acum nu caut așa ceva.

Chiar dacă obiectivul legat de punerea ”bazelor cariei” nu a fost explicit formulat în nici unul dintre obiectivele ședințelor, acesta a fost pentru Alex propulsor, motivator. Iar Puterea de a spune Stop, de a decide optimizarea performanței școlară și încetarea relației toxice în cazul lui Alex, are efect asupra întregii sale vieți. Puterea de a lua propriile decizii, în acord cu lucrurile importante pentru noi, este o resursă de neînlocuit. Cu cât reușim să trezim, să antrenăm această resursă mai devreme în viață cu atât mai bine.

După alte cateva luni Alex promova examenul de Bacalaureat, cu notele dorite. Astâzi este student în cadrul facultății la care a visat și are o nouă iubită.

Dacă și tu te-ai convins că ședintele de dezvoltare personală prin coaching sunt pentru tine, te invit să alegi pachetul de coaching potrivit ție.

Mirel Jozsa

Mirel Jozsa

În calitate de Coach NLP, Mirel oferă suport celor care vor să înlăture obstacolele din calea lor, ca să își trăiască viața pe care și-o doresc. Este Coach NLP acreditat de ICI (Asociația Internațională a Institutelor de Coaching) și Society of NLP.
Descoperă mai multe despre Mirel aici.
Mirel Jozsa

Ultimele postari ale lui Mirel Jozsa (vezi toate)