furia

Furia – recăpătarea puterii

Dacă vizitarea trecutului pentru a influența prezentul este apanajul psihoterapiei, adunarea de resurse în prezent pentru viitorul dorit este apanajul coachingului.
Comentariile mele pe acest subiect sunt îndreptate către gestionarea situațiilor stresante în prezent.

Sper să priviți comentariile mele cu critică și curiozitate.

Fiecare dintre noi avem parte de-alungul vieții de cel puțin câteva evenimente cu încarcatură emoțională mare.

Vreau să vorbesc în special despre momentele generate de evenimente exterioare, de persoane necunoscute (escroci, hoți) sau de evenimente care ne surprind, care sunt în mare masură în afara controlului nostru. Vorbesc despre momentele în care trăim panică și ulterior asta ne trezește emoții de rușine și neputință. Acele ‘aș fi putut să reacționez altfel’, ‘îmi este rușine de reacția mea’ sau ‘încă simt neputință când vine vorba de evenimentul x’.

Zilele trecute o personă apropiată a trecut printr-un astfel de moment. Moment în care s-a confruntat cu panică.
Chiar dacă nu a căzut în capcana escrocului, emoțiile au fost puternice.

Trec ore de la eveniment. În primă fază rememorez povestea. Apoi gândurile mele și tumultul de emoții stârnite (neputință, frică, tristețe și furie) încep să devină clare. Apoi îmi dau seama că o cantitate mare de energie iese la suprafață și așteaptă să fie utilizată. Acea energie era furnizată de furie.

Momentul în care furia se manifestă este momentul potrivit pentru stabilirea de obiective, pentru un plan de acțiune ancorat în realitate.
Da, este nevoie de claritate mentală.
Da, este nevoie de furie.

Pentru că este vorba de a-ți lua puterea înapoi, ai nevoie sa acționezi.

Cred ca suportul emoțional oferit de cei apropiați este important, mai ales în prima fază, când emoțiile pot fi copleșitoare. Însă din momentul în care lucrurile încep să se liniștească, este util să lăsăm emoțiile să fie, ‘să simțim ce simțim’ fără să încercăm să înțelegem totul.
În faza aceasta este util să ajutăm persoana afectată să vorbească despre ce simte. Esențiale sunt emoțiile de frică, dezgust, tristețe și furie.

În momentul în care furia apare, este momentul să încurajați persoana să spună ce vrea să facă. În cazul în care nu este pregatită pentru un plan de acțiune, este nevoie să se întoarcă la emoțiile menționate mai sus.

În timp, pentru că la rândul meu mă simțeam furios, am început sa planific ce am nevoie să fac ca să îmi recapat la rândul meu puterea.

Furia ne pune în contact cu prezentul, cum spune Paul Ekman.
Utilizarea furiei prin setare de obiective și acțiuni în prezent pentru prezent și viitor este esențiala nu doar pentru sănătate ci și pentru o calitate optimă a vieții pe care o trăim.

Iată câteva idei care îți pot fi utile, în special, în caz de abuz:
– sună la poliție. Lasă-i și ajută-i să își facă treaba. Te ajuți pe tine în cazul în care ai fost păgubit, agresat. Îi ajuți pe ceilalți oameni care ar putea să fie raniți de agresor dacă acesta nu este oprit.
Lasă-i pe cei care și-au pierdut încrederea în societate, tu joacă-ți rolul în societate activ.
– cere ajutor celor apropiați. Comunică exact ce ai nevoie. Poate vor fi momente în care vei avea nevoie doar să îți spui povestea de la un cap la altul fără să fii intrerupt. A spune o poveste de la un cap la altul înseamnă să aduci sens și să descoperi imaginea de ansamblu. Poate îți este util să auzi cum văd și alții povestea ta.
– alege cum vrei sa fii pe viitor. Pe masură ce trece timp de la momentul de criză alege cum vrei sa acționezi, cum vrei să te simți pe viitor dacă astfel de situații se repetă. Ia deciziile și găsește modalități prin care să le îndeplinești. Poate mergi la cursuri de auto-apărare. Poate începi să faci exerciții de concentrare (meditație, rugăciune, auto-hipnoză) ca să reușești să ai o stare de calm naturală, gânduri clare și încredere.

Este esențial să îți găsești propriile soluții, acele soluții pe care le simți aproape de inimă, acele alegeri care îți dau direcție și prin care îți recapeți sentimentul de încredere.

Neputința și rușinea pot să apară natural după situații cu încarcătură emoțională mare. Fiecare trebuie să înțeleagă și să accepte că a reacționat cum a putut mai bine în situația de criză.
Însa, dacă lăsăm netutința și rușinea să persiste, balanța începe să încline spre blocaj în trecut și asta va afecta calitatea viitorului. În cazul în care nu reușim să ieșim singuri din gandirea ‘puteam să reacționez mai bine’, ‘mi-e rușine de felul în care am reacționat’, este recomandat să cerem ajutor. Familia, prietenii se pot dovedi de folos, însă dacă acest lucru nu este suficient, întotdeauna este benefic să apelam la un specialist.

Felul în care reușim să reacționăm (gânduri, emoții, comportamente) în timpul și după un astfel de eveniment face diferența dacă în viitor mergem cu un blocaj sau mergem cu resurse noi.

Da, blocajul poate fi adresat mai târziu prin terapie. Însă este cu mult mai benefic să adresam problema în prezent sau cât mai aproape de momentul evenimentului.

Gânduri bune și resurse noi

Mirel Jozsa

Mirel Jozsa

În calitate de Coach NLP, Mirel oferă suport celor care vor să înlăture obstacolele din calea lor, ca să își trăiască viața pe care și-o doresc. Este Coach NLP acreditat de ICI (Asociația Internațională a Institutelor de Coaching) și Society of NLP.
Descoperă mai multe despre Mirel aici.
Mirel Jozsa

Ultimele postari ale lui Mirel Jozsa (vezi toate)